Van Noord naar Zuid Vietnam in 20 dagen

Saigon

Nog maar 4 dagen te gaan helaas..

Vandaag rijden we naar onze eindbestemming Ho Chi Minh stad het vroegere Saigon.

Geen idee waarom deze stad zo nodig hernoemd moest worden want iedereen heeft het nog steeds over Saigon, zelfs ons inmiddels favoriete bier heet zo.

Een afstand van zo’n 240 km.

Onderweg stoppen we bij een kwekerij van Dragonfruit. Een zoete vrucht die vaak geserveerd krijgen na de maaltijd. Het zijn vreemde bomen met oerlelijke paarse vruchten, het vruchtvlees is wit met zwarte puntjes en best lekker.

In Saigon aangekomen bezoeken we het zeer indrukwekkende oorlogsmuseum over de Vietnam oorlog. We zien hier de meest verschrikkelijke beelden van wat de mensen hier hebben moeten ondergaan maar ook zelf hebben gedaan, zowel aan Vietnamese als ook aan Amerikaanse kant.

Ook staat er veel achtergebleven oorlogstuig van Tanks tot aan Vliegtuigen. Voor mij best een aantal bekende apparaten gezien die ooit ook in dienst bij het Nederlandse Ministerie van Defensie waren. Met name de dertigers in de groep werden hier onaangenaam verrast, zij wisten eigenlijk niet wat hier in de jaren 60/70 heeft plaatsgevonden.

Hierna bezoeken we het plein met de Notre Dame die helaas net als het origineel in Parijs ook hier volledig in de steigers staat. Ook staat er een gigantisch marmeren Mariabeeld.

Een ander beroemd gebouw is het postkantoor, wat we wel kunnen bezoeken. Eerlijk gezegd zie ik als cultuurbarbaar behalve dat het Franse koloniale gebouwen zijn er niet ze veel bijzonders aan. Ik breng mijn tijd daarbinnen dan ook door op een bankje waarvan ik geen idee heb of dat ook nog uit de koloniale tijd stamde.

Hierna worden we naar ons hotel gebracht.

Na wat opfrissen eerst maar weer eens naar de bar want van 16 tot 18:30 is het ook hier weer Happy hour. Echter blijkt nu al dat de Saigon prijzen op het niveau liggen van het uiterlijk van deze stad, Saigon lijkt nl op een gigantische Europese stad. Totaal anders dan Hanoi in het noorden. Het bier is hier dan ook minimaal 2x zo duur.

Hierna gaan we op zoek naar een restaurant, we krijgen een tip via Whatsapp van een paar reisgenoten voor een Steakhouse. We lopen met de navigatieapp er naar toe, bestuderen buiten de menukaart en zien dat een steak ruim €40 kost, dat is voor hier gigantisch. We besluiten toch hier te gaan eten. Als we net aan een tafeltje zitten krijgen we ook de drankenkaart. We zien dan dat een biertje hier 140.000 Dong=€5,60 moet kosten, terwijl we dit ook al voor 20.000=€0,80 hebben gehad. We besluiten ons niet te laten oplichten en verlaten die tent.

Er recht tegenover toen voor veel redelijker prijzen lekker zitten eten.

Echter had ik als dessert 2 bolletjes ijs besteld, dit bleek echter vol ijskristallen te zitten wat betekend dat het oud ijs is. Dus deze maar geretourneerd.

Nu weer op de kamer en dit verhaal typen.

Mary

Ik zwijmel helemaal weg van de verhalen, had dat crempje ook wel gewild ?
maar op onze leeftijd zal het idd wel niet helpen
wat jullie allemaal meemaken zeg
Maaaaar dit pakken ze niet meer af
een mooie herinnering

Gert

Proost ?

René Zelten

Het einde van jullie reis is in zicht.
En in Saigon kunnen jullie alvast wennen aan de Nederlandse prijzen, ze worden steeds duurder. ☹

Tineke Hermans

Weer genoten van je verhaal, het zit er bijna op, kunnen jullie hier weer genieten van de kou, even wennen, maar geniet van jullie dagen, lieve groet?

Tineke

Leuk weer een dag met belevenissen. Nu nog de Mekong delta op jullie programma. Dit is ook bijzonder. Fijne dagen nog!

Jolanda

Geniet nog maar lekker van de laatste dagen. Was weer erg leuk om je verhalen te lezen en de prachtige foto's te zien.