Van Noord naar Zuid Vietnam in 20 dagen

Qui Nhon

Vandaag weer vroeg eruit, om 6:00 uur om precies te zijn.

Want we hebben een lange rit voor de boeg, maar liefst 300 km naar Qui Nhon en daar doe je hier de hele dag over incl lunch en bezoek aan bezienswaardigheden.

We verlaten Hoi An dan ook al om 7:30 uur

Vandaag zal hoofdzakelijk in het teken staan van de Vietnam oorlog en de gruwelijkheden die deze oorlog heeft opgeleverd.

Het eerste wat we bezoeken is een kolossaal herdenkingsmonument The Vietnam's Heroic Mother Statue genaamd. Dit herdenkt en eert een vrouw die in de Vietnam oorlog haar man, 7 zoons, 2 neven en een schoonzoon is verloren. Zij zelf is in 2009 op 106 jarige leeftijd overleden. Het monument is in 2010 geopend. Zij heeft zelf de plannen op papier nog wel kunnen zien.

Hierna komen we aan in My Lai een voormalig dorpje en een zwarte bladzijde in de geschiedenis.

De Amerikaanse C-Compagnie heeft hier het hele dorp, te weten 504 mensen, voornamelijk vrouwen, kinderen en oude mannen uitgemoord en het dorp zelf platgebrand.

De overblijfselen van het dorp zijn nu omgevormd tot een macaber museum en een bijbehorend monument.

Vooraf aan de rondgang in het museum werd ons eerst een aangrijpende Brandpunt documentaire getoond uit 1993 waarin we zagen hoe een Amerikaanse helikopter piloot terugkeert in het dorp om met slachtoffers te praten en zijn spijt betuigt over de gang van zaken.

Overigens heeft hijzelf een aantal mensen het leven kunnen redden.

Hierbij een link https://nos.nl/l/2222688 naar een korte NOS docu hierover, degene die ons werd getoond kan ik helaas niet vinden op internet.

Hierna moet er toch ook weer voor de inwendige mens worden gezorgd, dus gaan we lunchen.

Ook dit bestaat weer uit een smakelijk 5 gangen menu met rijst en verse ananas als dessert.

Hierna bezoeken we een ziekenhuisje waar de Vietnamese Florence Nightingale heeft gewerkt.

Haar naam ben ik helaas vergeten en kan ik ook niet meer terugvinden, had voor mij ook ook niet voor gestopt hoeven te worden.

Hierna nog 40 km naar ons hotel, om 17:39 uur zijn we dan eindelijk in ons prachtige hotel, direct aan het strand gelegen. Wij hebben een kamer op de 10e verdieping en Berrie op de 8e.

We hebben dan ook een prachtig uitzicht op de boulevard, welke doet denken aan de Cote D’Azure, het strand en de oceaan.

Op de 12e verdieping is een prachtig terras waar we eerst maar weer eens een biertje of 2 nemen want eten doen we pas om 19:00 uur met de hele groep hier in het hotel restaurant.

Het 8 gangen menu is weer perfect verzorgd en smaakt voortreffelijk.

Hierna rond 20:30 uur weer snel naar het dakterras en nog een afzakkertje genomen en gezellig zitten babbelen met een aantal dames uit onze groep.

Morgen om 8:00 vertrekken we weer

Kees en Wilma

Indrukwekkend!

René Zelten

Lijkt me ook indrukwekkend te zijn, dat dorp waar iedereen is afgeslacht.

Tineke Hermans

Heel mooi verteld ?

Jannie Willem

Wij bedanken jullie voor alle mooie verhalen en foto's die jullie mee gemaakt hebben.En een goede reis terug met z'n allen.