Van Noord naar Zuid Vietnam in 20 dagen

Nha Trang

Na alweer een goede nachtrust om 6:15 uur opgestaan.

7:30 uur moeten de koffers voor de deur staan en om 8:00 uur vertrekken we.

Over die koffers, had nog niet verteld denk ik, dat wij die zelf nooit van en naar de bus hoeven te zeulen. Dat wordt voor ons gedaan, luxe hoor.

Ook mooi is dat in de meeste hotels een grote fles drinkwater met kraantje klaar staat met daarop een bord ANWB waarmee we onze flesjes kunnen vullen als we willen. Want water uit de kraan hier drinken is een zekerheid voor een darmspoeling die een paar dagen aanhoudt:-)

Alie en ik vinden het ontbijt hier wat tegenvallen, ondanks de ongelooflijke keuze aan gerechten, want van frites, via spaghetti naar ontelbare Aziatische gerechten, valt het aanbod van de door ons zo geliefde broodmaaltijd behoorlijk tegen. Dit blijft dit keer beperkt tot stokbrood, evt geroosterd brood met jam, ander beleg heb ik niet kunnen vinden. Maar goed een kaas omelet is ook lekker. Ook hebben ze 2 soorten koffie, sterk en normaal. De normale blijft echter het overbekende hoefijzer ook al in drijven, m.a.w. Hij is niet te z..pen.:-)

Wordt weer een lekker kort dagverslag ook op deze manier:-)

Ok en verder, we rijden vandaag zo’n 230 km naar Nha Trang.

Het is een prachtige route vandaag langs de kust met uitzicht op witte tropische stranden. We stoppen bij een vissersdorpje waar de bevolking vist met zgn. Thuyen Thung dit zijn kleine ronde bootjes, er liggen er honderden van op het strand. We zien van dichtbij hoe de bevolking massaal de netten aan het leeghalen is op het strand, het zijn een soort kleine sardientjes die ze vangen.

We lopen ook door de kleine straatjes van het dorp terug naar onze bus. We zien een jonge vrouw bezig met het bakken van flinterdunne Rijstpannenkoeken. Dan, onze gids koopt er een stel die hij later in de bus uitdeelt aan de liefhebbers, en als er wat gratis te halen valt ben ik er zoals jullie weten altijd bij :-) En ze smakten prima kan ik zeggen.

Hierna bezoeken we ook nog een fabriekje waar ze die ronde bootjes malen, maar dan de originele authentieke, in tegenstelling van die in het zojuist bezochte vissersdorp waar ze van kunststof waren, worden deze van bamboe gemaakt. We zien ook hoe deze bootjes waterdicht gemaakt worden. Ze worden nl met een bezem aan de binnenkant ingesmeerd met…..jawel…Buffelstront. Dus mocht je thuis ooit lekkage hebben schaf een emmer buffelstront aan en je bent uit de ellende, uiteraard zit er wel een luchtje aan dit gratis advies.

We rijden weer verder en stoppen voor de lunch bij een prachtig gelegen restaurant aan een tropisch strand met een fantastisch uitzicht.

We zitten hier met 6 mensen aan een klein 4 persoonstafeltje. Gelukkig zijn de borden van de afmeting van een schoteltje van het bijbehorende kopje.

Als al het eten dan op tafel staat, zo’n 6 gangen + de tig gangen van een vegetarische tafelgenote. Is er geen plaats meer om je vork of eetstokjes als je die al zou willen gebruiken naast je bord neer te leggen;-)

Wel vroegen we ons af waarom we ook een soepkom hebben gekregen. Ik zelf had deze al ingezet als afvalbakje voor de ondefinieerbare zaken en minder smakelijke zaken die je nu eenmaal aantreft in dit verder overigens prima eten.

Dan bijna aan het einde van onze lunch wordt er plots een schaal met soep op tafel gezet.

Ik vermelde het al eerder, rare jongens die Vietnamezen;-)

Ik heb de soep dan ook maar overgeslagen.

Na deze lunch nog 80 km te gaan naar onze eind bestemming, inmiddels regent het weer, dus een mooi moment om alvast een begin met dit verslag te maken.

Kort voor onze bestemming bezoeken we eerst nog de Cham tempels, restanten van de oude Vietnamese beschaving.

Als we dan aankomen in ons hotel blijkt dit maar liefst over 25 verdiepingen te beschikken, wij zitten op de 22e net als Berrie, we hebben een prachtig uitzicht, alhoewel dat ook wel beperkt wordt door nog hogere gebouwen. Wij hadden ons Vietnam toch heel wat minder ontwikkeld voorgesteld. In deze stad Nha Trang schijnen dan ook heel veel rijke Russen en rijke Chinezen op vakantie te gaan.

We gaan eerst maar eens zwemmen op de 7e verdieping, en nemen er een paar lekkere biertjes bij. Maar om 19:00 uur gaan we met een deel van de groep naar een lokaal BBQ restaurant om net als de vietnamezen te BBQen aan tafel, lijkt een beetje op het gourmetten bij ons.

We worden gebracht met onze bus. Wij hadden het idee dat dit aan het strand zou zijn onder een afdak of iets dergelijks. Maar niets bleek minder waar, het was gewoon in een kaal betonnen gebouw zonder enige aankleding behalve TL buizen. Wij moesten naar boven, de ruimte stond vol rook , niet zo gek als je binnen gaat zitten BBQen met tig BBQ vuurkorven.

Helaas kan Alie hier helemaal niet tegen met haar longen, dus in overleg met de rest mochten wij bij het open balkon zitten waar het net te doen was, aangezien de meeste rook naar binnen waaide. We kregen 4 soorten vlees en vis geserveerd en konden onze gang gaan. Uiteindelijk was het best lekker en gezellig.

Na afloop terug met de bus werd de bus weer omgetoverd tot een discotheek met de nodige discoverlichting. Helaas was de muziek niet mijn smaak.

Bij terugkomst nog even naar een Belgische ijswinkel gelopen en daar een heerlijk 3 bollen ijsje gegeten.

Overigens verbazingwekkend te zien hoe mooi en modern deze stad is, je waant je hier echt in een stad als NewYork met al die wolkenkrabbers.

Helaas gaan we deze morgen alweer verlaten.

Peter

Weer een mooi verhaal
Prachtig

Tineke Hermans

Van jullie verhaal genoten, super wat jullie allemaal zien ?

Annette Ruiter

Een leuk en grappig verhaal weer, Hans!