Van Noord naar Zuid Vietnam in 20 dagen

Hue dag 2

De herrie gisteravond van de muziek hield zowaar rond 22:00 uur op, top dus.

Na dus een goede nachtrust, vanmorgen om 7:30 uur wezen ontbijten op de 9e verdieping van ons hotel, met dus een prachtig uitzicht over de stad. Het was erg druk in het restaurant, mede door een groot aantal brutale poepchinezen:-)

Om 8:30 uur vertrokken we voor een tour met de bus door de omgeving, we doen hierbij diverse bezienswaardigheden aan die te maken hebben met de vele Keizers en Koningen die hier in het verleden hebben gewoond. We worden door Dan onze gids dan ook bestookt met informatie, waarvan ik 60% in ieder geval niet meekrijg vanwege zijn zeer moeilijk verstaanbare Engels helaas.

We wandelen eerst door de Verboden Stad met paleizen, tempels en lotusvijvers uit de keizerlijke Nguyen dynastie. Best een vermoeiende bezigheid om al die oude gebouwen te bekijken en te horen dat een van die voormalige hotemetoten maar liefst 600 vrouwen bezat. Ik vermoed wel dat zijn libido te wensen overliet aangezien hij slechts 146 kinderen had. Kijk dat soort belangrijke info versta ik dan weer wel :-)

Vervolgens varen we met een drakenboot over de Parfumrivier, die zijn naam damkt aan, dat er bloemen van de berghellingen af zouden rollen de rivier in en deze een geur van parfum zou geven. Ik denk dat ze deze rivier beter kunnen hernoemen naar iets wat meer de lading dekt.

Dan bezoeken we de Thien Mu pagode. Vanuit deze pagode is de monnik Thich Quang Duc in 1963 met zijn auto naar het toenmalige Saigon gereden, waar hij zichzelf in brand stak, uit protest tegen Zuid-Vietnamese regime van Ngô ?ình Di?m.

De auto waarmee hij naar Saigon reed is hier ook nog te zien.

We Lunchen vandaag bij boeddhistische nonnen, aangezien deze vegetarisch zijn krijgen wij ook alleen maar planten te eten dit keer. Het meeste van de ons voorgeschotelde gerechten smaakte best goed. Overigens zien we maar 1 non door de keuken lopen, waar de rest is wordt ons niet duidelijk.

Mausolea en wierook

Vervolgens nemen we een kijkje bij een mausoleum van een voormalige keizer. Ook maken we een stop bij kraampjes waar wierookstokjes worden gemaakt en zien we hoe de traditionele Vietnamese punthoedjes uit riet worden vervaardigd.

Hierna rond 15:00 uur weer terug naar ons hotel waar we de dag verder zelf mogen invullen.

Na wat uitrusten op de kamer rond een uurtje of 5 naar het gezellige centrum gelopen waar we gisteren al geluncht hebben.

Ook hier weer is het een aanslag op je leven om aan het verkeer deel te nemen. Met name het oversteken van kruisingen zelfs die met zebra’s en verkeerslichten is levensgevaarlijk. Het verkeer rijdt gewoon voor en achter ons langs zonder vaart te minderen.

Als we leve d en wel in het centrum zijn gearriveerd, nemen we het eerste terras om wat te drinken.

We gaan zitten op de kinderzitjes en tafeltjes die hier normaal zijn voor volwassenen.

Als we goed en wel zitten, barst er een tropische regenbui los zodat we moeten verkassen om niet nat te worden ondanks d schermen.

Als het weer droog is en we ieder 2 biertjes op hebben en Alie een cola, vraag ik om de rekening.

Ik moet dan 104.000 Dong afrekenen, dat komt overeen met €4.00 ja jullie lezen het goed €4.00 voor 5 consumpties. Waar gaat het mis in Europa?

We lopen verder en nemen plaats op de bovenverdieping van een leuk restaurant.

We bestellen 3 hoofdgerechten, Berrie garnalen, ik biefstukjes met friet en Alie Springrols met saus, wij ieder 2 biertjes en Alie weer een cola. Totaal kosten €18,00.

Intussen is het weer gaan regenen, dus besluiten we een taxi te nemen die netjes voor ons wordt gebeld. Als we worden afgezet bij ons hotel moet ik 50.000 Dong afrekenen, dat is dus €2.00

En dan zijn we ook nog opgelicht want reisgenoten van ons betaalden slechts de helft.

Kortom Vietnam is spotgoedkoop voor ons.

In de hotellobby nog een bak koffie gedronken en bijgepraat met wat andere gasten uit onze groep.

En nu op bed dit bericht afschrijven.

Morgen een nieuwe dag.

Tineke Hermans

Super leuk geschreven, heerlijk land om te borrelen ☺️maar wat zien jullie veel , groetjes

Henny

Gaat lekker allemaal. Tot nu geen al te rare dingen?

Mary

Heb weer genoten van jou verhaal geweldig hoe jij het kan verwoorden
zit echt te genieten
nou we kunnen beter daar terrasje pakken ?
hier betaal ik voor simpel wit wijntje al 4,50 euro
je kunt daar idd leven als God in Frankrijk
ik kijk Geert lief aan zullen wij ook een keer Vietnam aandoen nog geen reactie
aanhouder wint ja toch ?

Martin

Leuk Hans om te zien hoe goedkoop het eten en drinken in Vietnam is, maar je moet er wel een eindje voor vliegen?

René Zelten

Dat is echt prettig dat die muziek op tijd is gestopt.
En je hoort alleen wat je wil horen volgens mij. Alleen vieze praat ?
Ja Vietnam is nog echt goedkoop. Maar dat komt dat wij ons kimaatdoelen moeten halen en dat betaald de consument. In Vietnam wordt nergens naar gekeken. Nederland is het liefste jongetje van de klas?

paul lentjes

kraampjes waar wierookstokjes worden gemaakt! Dit moet herinneringen oproepen bij jou aan de tijd dat je zelf wierook op je kamer had ?