Van Noord naar Zuid Vietnam in 20 dagen

Halong Bay

Van daag verlaten we Hanoi en begonnen we aan onze rondreis met de bus.

Ik ben jullie nog wel wat achtergond info over de groep samenstelling schuldig denk ik.

We zijn met 16 Nederlanders en 2 Belgische dames. 7 mannen en 11 dames. Qua leeftijd gaat het van ergens midden 20 tot 71 jaar. We hebben een Nederlandse reis begeleidster zij heet Jennifer. Verder een Vietnamese op Engels lijkend sprekende gids, zijn naam is Tran.

Een buschauffeur en een busboy waarvan de namen mij zijn ontschoten, want die klinken niet als Jan, Piet of Kees.

Zo dan zijn jullie hiervan ook op de hoogte.

Afgelopen nacht heel goed geslapen tot aan de wekker om 6:00 uur.

Had ik wel nodig ook na 2 nachten bijna zonder slaap.

Vandaag reizen we 150 km naar Halong Bay (zie voor een foto de profielfoto van deze reisblog) en maken we een boot cruise, we slapen en eten ook op die boot. Onze koffers blijven achter in de bus vanwege de beperkte ruimte op die boot. Dus werd ons gisteren verteld om de benodigdheden voor 1 nacht in te pakken in onze rugzakken.

Onderweg stoppen we eerst bij een pareloester kwekerij.

Hier worden Cultiveer parels gekweekt. Interessant om te zien hoe dat gaat. Dames openen daarvoor met een mesje en tangetje de schelp van de oester open op een klein kiertje en plaatsen er dan met een pincet een heel klein stukje van een schelp in

Daarna wordt de oester weer terug in zee gezet en vormt zich in 2 a 3 jaar een parel. De soort van de oester bepaalt hierbij de kleur van wit tot zwart en alles wat daar tussen zit.

Dan weer verder, naar een watervliegzee, dit is de natte variant van een landvliegveld (denk ik).

Hier gaat een deel van de groep een rondvlucht maken boven Halong Bay de prachtige baai met de vele Karst rotsen waar wij onze cruise ook gaan maken.

Berrie besluit op het laatste moment toch ook mee te gaan.

Alie en ik blijven veilig aan de grond (genageld staan) met nog een paar andersdenkenden.

De vlucht duurt ongeveer een half uurtje.

Hierna weer verder naar ons cruiseschip. Na het inchecken in een kantoor op de kade, krijgen we de sleutels van onze hut. Hierna nog een ritje naar de boot zelf. Deze rit duurt volgens Tran 1 minuut en 2 seconden. En dat klopt precies. We gaan aan boord en krijgen een glaasje aangeboden. Als we dan onze hut openen zijn we verrast hoe mooi deze is.

Hierna schuiven we aan voor een 5 gangen lunch.

Het ziet er zeer verzorgd uit en smaakt prima

We zijn inmiddels ook al uitgevaren en varen tussen de rotsen door.

Na enige tijd gaan we voor anker en is er de mogelijkheid om te gaan Kajakken of te gaan zwemmen vanaf een tropisch strandje. Dat laatste doen wij, hiervoor moeten we eerst met een klein bootje naar zo’n rotspartij worden gebracht, en een wandeling door een grot maken waarna we op het strand aankomen.

De zwembroek hadden we al aangetrokken op de boot dus bijna iedereen direct het water in.

Dat blijkt bijna net zo warm te zijn als de buitenlucht, minimaal 30c.

Het is best ondiep hier, met als gevolg dat je tijdens de schoolslag steeds met je knieën tegen Karstrotsen onder water stoot die hier onder staan. Niet fijn dus. Maar op de rug terug gezwommen met als gevolg dat sommigen dachten dat Moby Dick was opgestaan uit de dood.

Na zo’n 1,5 uur gaan we via dezelfde weg terug naar ons cruiseschip

Als we aan boord gaan worden eerst onze voeten gewassen, ik vroeg de man of zijn naam misschien Johannes was? Dit bleek niet het geval of hij begreep mij niet. Ook werden de slippers schoon gespoeld en van het zand ontdaan.

Na een frisse douche is om 17:00 uur eindelijk het Happy Hour aangebroken, wat hier 1,5 uur blijkt te duren. Tot half zeven is het 2 halen een betalen. Dus wij zijn van de parij en drinken op het bovendek gezellig mee met de rest, terwijl het zonder Happy Hour al weinig kost.

Ok 19:00 uur schuiven we aan voor het diner dat alweer uit 5 gangen bestaat.

Na het eten kan er op inktvis gevist worden. Alie waagt een poging, maar helaas wordt er weinig tot niets gevangen. Tegelijkertijd is er ook nog een rijstwijn proeverij aan boord, dus daar maar naar toe. We kunnen nog net 3 soorten mee proeven. Ik heb besloten om het maar bij bier te houden.

Nu alweer in onze kooi dit verslag aan het tikken. De foto’s houden jullie tegoed.

H?n g?p b?n vào ngày mai

Henny Hermeling

Mooi, leuk en wederom met de nodige humor geschreven verhaal. Thnx.

Paul lentjes

Geen Japanners in de buurt die onverhoopt op walvisjacht waren?

Tineke Hermans

Geweldig wat jullie allemaal meemaken , lekker eten , leuk dat Berrie wel mee de lucht in ging ?, slaap lekker voor straks?

Mary

heb weer genoten en gelachen van jou verhaal en wat een bijzondere reis moet dit zijn omdat jullie altijd met z’n vieren waren
begrijp nu pas waarom jullie met z’n drieën zijn .
respect voor berrie om deze reis te doen zonder zijn geliefde
zoals jij al zei Hans dat is een vreselijk gemis

Peter

Wat een mooie reis, geweldig??

Jacqueline

Wat een leuke dingen allemaal verder een fijne vakantie
ondanks het gemis van Anneke
Lieve Groet van ons Hans en Jacqueline

Maja

Veel plezier Moby Dick ???

Tineke

Heel herkenbaar jullie verhalen, ook leuk dat Berrie die rondvlucht boven halong bay heeft gemaakt. En slapen is ook heerlijk op de boot.

René Zelten

Zie dat de mannen het weer goed hebben met zoveel vrouwen.
Hans, je hebt je roeping als schrijver gemist.
Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven.